Lukijat

lauantai 4. helmikuuta 2017

KYL MUA NAURATTI NI PALJO !!!








Lueskelin Elinan blogia; Vanha talo ja lavitta.


Siellä Elina kirjoitti, hakeneensa voidetta apteekista, ja apteekkari
oli häneltä kysynyt surettaako kovasti.


SURETTAAKO,  POROTTAAKO, tuo eka sana oli mulle niin outo.
ikinä en ole kuullutkaan, puhettakaan että tietäisin mitä se tarkoittaa.

Mä kysyin isännältä tietääkö hän mitä se tarkoittaa ja onko kuullut.
Juu surettaa niin paljon !!!!!!!!!!

Sen verran kauan olen täällä asunut et toi POROTTAAKO oli mulle
tuttu.

Mut jos mä sanoisin: PORUTTAAKO............silloin sen merkitys muuttuis ihan erilaiseks.

Surettaminen ja porottaminen= särkee, on kipeenä esim. jalat.



Itse kun olen Porista, niin hainpa = googletin vähän porilaisia sanontoja.  

Voi ku tuli taas niin ikävä sin kotti päi.

Aamusti tuntu kelvältä kintus, mut ku tuffa tul kotti, mä pani
tillukkaat kinttu, ekstiä, ne ruske färise, jok ol mul kammaris.

Mu silmi vakstuuki ol krympys.

En tiedä tuliko ihan oikein kirjoitetuksi ??
Kyllä toi murre vaan häviää aikojen saatos.
Painotus on kuitenkin mulla säilynyt, niin toiset väittävät.









No mennään tähän päivään. Kävin Rufuksen kanssa lenkillä.
Oli sellanen sumuinen päivä, oli tosi hyvä kävellä.
Eilinen jääsade ei haitannut, mut kun Rufus juoksi siltä lähti tassuista  kiva ääni: oli kuin pikku poni olis juossut.










Ei niin paljon vielä kevättänyt, tätä lamppu käytämme joka aamu.
Se on kirkasvalolamppu, mutta mulle samalla hyvä lukulamppu kun luen lehden pöydällä puolen päivän aikoihin.

Tämä on ollut meillä jo 16 vuotta, muistan sen hyvin, kun isäntä osti 
synttärirahoillaan.

Kyllä muuten jotkut kestää kauan, ei edes lamppua oo tarvinnut vaihtaa.
No tosin täähän on vain talvella käytössä.



Tämä masiina on ollut meillä reilu 20 vuotta, joka päivä käytössä useammin kuin kerran.

 




Merkki on Mokkamaster, kahden pannun ja kahden vesisäiliön kera.
Vuosi sitten uusittiin toinen vesiputki, ja yksi levysuoja, oli palanut läpi, muuten toimi täysin.
Toisen pannun rikoin heti, kolautin sen johonkin ja pala irti.

Onneksi Melitta pannu oli mulla jemmassa, siis ei maritettu !!!
Pannuun oli vielä suodatinsuppilokin tallessa.

Odotan joka päivä, koskahan koko  kapistus hajoaa = moottori.

Mä haluan ostaa samanmerkkisen kaksoiskeittimen.
Jos isäntä juo kahvia, hän juo normaali vahvuista ja minä taasen
superlaihaa. ( 4 kuppia vettä ja 1 mitta kahvia)

Keittiössä toi taso on mitoitettu juuri tolle keittimelle.


Näin taas on lauantai ilta, ollaan saunottu ja nyt naputtelen tällä koneellani teille mietteitäni.

Kattelen samalla Teemalta englantilaisten elämää -50 luvulta eteenpäin.Ruoka-aika historiaa, mitä syötiin sodan jälkeen.
Näytti olevan jatko-osainen, muistaisko kattoa ens lauantaina.

Ei muuta kuin hyvää loppu iltaa teille kaikille ja huomennahan on 
taas sunnuntai.............sitten se maanantai, joka ei töissä käyville ole niitä kaikkein mukavempia päiviä.

Ei ainakaan mulla ollut, silloin kun olin vielä töissä.







Taidampa ottaa seuraavaksi tämän käsityön esille ja tehdä sen loppuun asti.
Olis sitten ensi jouluna uusi liina pöydälle :) :)
 

 

16 kommenttia:

  1. Minäkin kävin lenkillä Elmon kanssa, liukuesteet jalassa ja kävelysauvat kädessä, kivasti napsahteli nuo sauvat,kun lumi oli kovaa... Enpä ole koskaan kuullut että surettaminen tarkoittaisi mitään muuta kuin suremista murheellisena... murteet on kyllä jänniä. Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
  2. Surettaako, mä luulin, että kysytään olenko surullinen. Murteet on kyllä rikkaus ja onhan tuo hauskaa, että sama sana voi tarkoittaa ihan eri asiaa.

    VastaaPoista
  3. Onpa meillä rikas kieli. Surettaa, jos on surullinen. Aurinko porottaa, sekin liian harvoin. Kinttujuttu oli hauska, vaikka en siitä mitään ymmärtänyt.

    VastaaPoista
  4. Meilläkin on tuo sama Mocca Masters kahdella kannulla. Tosin eri syystä kuin teillä. Meillä on vaan monta kahvin juojaa. Hyvä, ettet ollut Melitaa marittanut. "AIKA TAVARAN NAUTTII", sanotaan. Kon Mari ei kai ole tuota kuullutkaan. Ihailen ihmisiä, joilla on kärsivällisyyttä tehdä ristipisto- ja muita ompelutöitä. Voi tätä Suomen rikasta kieltä ja murteiden kirjoa.

    VastaaPoista
  5. Murteet on ihania. Minä en oikein hallitsi niistä mitään, sana sieltä ja toinen täältä.
    Minullakin on keskeneräisiä kirjailuhommia. Jokohan ottaisi esille?
    Mukavaa sunnuntaita!

    VastaaPoista
  6. Murteet ovat minusta hauskoja. Porottaa sanasta tuli itselle mieleen lämpö eli onko kuuma? ja surettaako...jotenkin yhdistin sen asian tiimoilta kipuun...muuten olisin hetken miettinyt mitä toinen kysyy ;)
    Mukavaa sunnuntaita!

    VastaaPoista
  7. Porottaa se aurinko ja surettaa kun niin mielenipahotin.Niin murre sanat on hauskoja ja antavat erilaisen merkityksen mistä sitten oletkin.Itse olen pohajanmaalta kotoisin ja nyt asun tampereen seudulla.Tampereen murre ei kovin paljon tule esille vaikka olen täällä asunut pitkään.Kotiseudun murre sanoja tulee ja varsinkin silloin jos tapaan ihmisiä sieltä päin.Kiitos kiva postaus ja mukavaa uutta viikkoa.

    VastaaPoista
  8. Kiva tuo kahden pannun kahvinkeitin.
    Ja hieno liina tulossa!
    Hyvää sunnuntai päivää sinne!

    VastaaPoista
  9. Mukavia sanoja, mukavaa sunnuntaipäivää

    VastaaPoista
  10. Hauskoja nämä eri murteet, vaikka lapsuuskotini on noin 250 km päässä, niin silti meillä on erilaisia sanoja ja sanontoja kuin täällä itärajalla, jossa Karjalan murre vaikuttaa. Meilläkin Mokkamaster ja hyvä on, lapset hankkivat omiin koteihinsa samanlaiset, yhdellä pannulla meillä kyllä pärjäillään. Mukavaa sunnuntaita!

    VastaaPoista
  11. Murteet on mielenkiintoisia,miten sanan merkitys voikaan tarkoittaa ihan eri asiaa :) Mokkamasterilla tulee parhaimmat kahvit minun mielestä :) Kivaa sunnuntai iltaa :)

    VastaaPoista
  12. En ymmärtänyt Porin murre esimerkistä yhtikäs mitään, mutta ymmärsin kyllä kuittauksen marittajille kun löytyi ehjä kahvikannu jemmasta :-)

    VastaaPoista
  13. Mulla on kahvinkeittimenä kirppikseltä 4,50 eurolla ostettu Moccamaster, hyvin pelittää ja keittää hyvää kahvia :) Mä olen myös varsinainen tavarahamsteri enkä ikinä voisi kuvitella konmarittavani :D

    VastaaPoista
  14. Mä olisin halunnut pinkin moccamasterin silloin kun uutta kahvinkeitintä oltiin hankkimassa, mutta isäntä ei "antanut lupaa" =). No, tuo Wilfa on ollut kyl ihan hyvä kahvinkeitin.

    VastaaPoista
  15. Mietin, mihin tarvii kaksoispannua normiperheessä, mut toihan on ihan oiva juttu, kun saa kahta vahvuutta yhtäaikaa! :)

    VastaaPoista
  16. Olen ostanut Moccamasterin vuonna 1987. On vielä toimiva peli. Surettaa vaan, kun suppilo vetää viimeisiään. Se pitäisi uusia.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi !